Stikkord

Jeg liker løker. Kjæresten min liker å gjøre en god handel – og han liker meg😀
Så jeg vet ikke hvem som hadde det kjekkest en lørdagsettermiddag sist i januar da vi var på Plantasjen, for å kjøpe tulipaner og ved, tror jeg, og oppdaget kurven med alle tilbudsløkene. «Fyll en pose for hundre kroner» – vi fyllte tre😀 og da mener jeg virkelig fyllte!

Å kjøpe høstløker i januar, når jorden er beinfrossen og det er kuldegrader ute, høres kanskje ikke så smart ut. Men til den prisen var det vel verdt et forsøk? Løkene har jeg plantet i potter som fikk stå inne (på stuegulvet…) til frosten var over. Nå står de fleste ute i bakgården der det er lett å dekke til om det skulle bli kaldt igjen.

Singelhagingens åpenbare fordeler😀

Nå, tre uker etter, spirer det allerede i endel av pottene, og uover våren får jeg se om dette eksperimentet blir vellykket eller ikke.

Og her er det vi klarte å stappe ned i tre plantasjeposer:

520 stk (!) Allium aflatunense 
30  Allium bulgaricum
45  Anemone blanda
25  Crocus ‘Fuscotinctus’
20  Crocus ‘Jeanne d’Arc’ 
90  Eranthis hyemalis
1    Fritillaria imperialis, gul
260 Fritillaria meleagris
70  Galanthus nivalis flore pleno
80  Iris reticulata
1    Lilium oriental ‘Casablanca’
75  Muscari armeniacum ‘Blue Spike’ 
45  Muscari aucheri ‘Ocean Magic’
60  Muscari aucheri ‘White Magic’
5    Narcissus ‘Mount Hood’
30  Narcissus poeticus ‘Actaea’
8    Narcissus poeticus ‘Jamestown’
30  Narcissus ‘Rip van Winkle’
20  Narcissus ‘Sempre Avanti’
5   Narcissus tazetta ‘Cheerfulness’
20  Narcissus tazetta ‘Sir Winston Churchill’
25  Narcissus tazetta ‘Yellow Cheerfulness’
20  Narcissus triandrus ‘Hawera’
10  Narcissus triandrus ‘Thalia’
5   Narcissus ‘White Lion’
80  Puschkinia libanotica
50  Scilla siberica 
10  Tulipa kaufmanniana ‘Concerta’
8   Tulipa ‘Finola’
10  Tulipa ‘Princess Irene’
60  Tulipa ‘Spring Green’